W przypadku otrzymania nietrafionego prezentu nie musimy od razu załamywać rąk – możemy spróbować go wymienić lub zwrócić. W tym jednak przypadku zasadnicze znaczenie ma to w jaki sposób został on zakupiony – czy w sklepie stacjonarnym czy też przez internet, telefon lub wysyłkowo.
Jeżeli zakupiono produkt w sklepie internetowym, telefonicznie lub wysyłkowo (np. z katalogu), można zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni kalendarzowych (bez podania przyczyny) od momentu otrzymania zamówionego produktu. Jest to o tyle istotne, iż kupując w ten sposób rzecz nie możemy jej dotknąć czy przymierzyć.
Sprzedawca ma też obowiązek poinformować nas o takiej możliwości odstąpienia od umowy. Niektórzy sprzedający wprowadzają dłuższe terminy na dokonanie zwrotu, a nawet wraz z produktem przesyłają już wzory pism pozwalających na taki zwrot. Sprzedawca ma również termin 14 dni na dokonanie nam zwrotu kwoty jaką uiściliśmy za produkt. Nie można jednak zwracać niektórych produktów, np. rzeczy wyprodukowanych na zamówienie (koszulki z własnym nadrukiem), rzeczy o krótkim terminie ważności lub takich, które szybko się psują, programów komputerowych i nagrań dźwiękowych lub wizualnych sprzedawanych w zapieczętowanych opakowaniach (jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu), treści cyfrowych niezapisanych na nośniku (dostępnych online).
W przypadku sklepu stacjonarnego zwrot lub wymiana zależą od sprzedawcy, gdyż w polskim prawie nie istnieje żaden akt prawny regulujący tę kwestię. Czasami sprzedawcy wprowadzają dodatkowe procedury wskazujące na warunki jakie trzeba spełnić, aby zwrot taki mógł być przyjęty (np. w sieci sklepów Biedronka można dokonywać zwrotu w terminie 14 dni od daty zakupu, jednak produkt nie może nosić śladów używania oraz musi być oryginalnie zapakowany; dodatkowo wskazano grupę produktów, które w ogóle nie podlegają zwrotowi, np. książki czy kosmetyki). Zanim coś zakupimy warto upewnić się w sklepie, czy produkt będzie można zwrócić lub wymienić. Pamiętajmy także, iż najczęściej sklep przyjmując taki zwrot będzie oczekiwał posiadania oryginalnego dowodu zakupu, stąd kupując rzecz na prezent warto go zatrzymać. Sklepy często zastrzegają sobie również, iż zwrot pieniędzy za produkt jest możliwy wyłącznie na kartę podarunkową, którą można wykorzystać w danym sklepie.
Autor: Dawid Krzyżowski
e-mail: dkrzyzowski@synteza.pl