Obieg i archiwizacja dokumentów w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD)

Kod: AR – 1116/3

Cel szkolenia:

  • Celem szkolenia jest zapoznanie jego uczestników z pojęciem elektronicznego zarządzania dokumentacją, archiwizacją dokumentów, instrukcją kancelaryjną.

Odbiorcy:

  • Szkolenie skierowane jest przede wszystkim do pracowników tych urzędów i instytucji, które jako podstawowy sposób dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw przyjęły bądź zamierzają przyjąć system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD).

 

I. Podstawowe przepisy prawne dotyczące zarządzania dokumentacją w Podmiocie

  1. Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
  2. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 r. w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi.
  4. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych z dnia 18 stycznia 2011 r.
  5. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

II. Rodzaje współczesnej dokumentacji

  1. Dokument elektroniczny
  2. Kategoryzacja dokumentacji tworzonej, napływającej i składanej w podmiocie
  3. Dokumentacja tworząca akta spraw i nie tworząca akta spraw
  4. Rodzaje przesyłek wpływających do podmiotu
  • przesyłki przekazane pocztą elektroniczną
  • przesyłki na nośniku papierowym
  • przesyłki przekazane na informatycznym nośniku danych
  • przesyłki przekazane na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP

III. Podstawowy system dokumentowania przebiegu, załatwiania i rozstrzygania – System Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD)

  1. Pojęcia i ważne terminy
  2. Akty wewnętrzne dotyczące sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw
  3. Koordynator czynności kancelaryjnych – zadania w EZD
  4. Interoperacyjność znaku sprawy
  5. Akta sprawy w EZD
  6. Metryka sprawy w EZD

IV. Czynności kancelaryjne w systemie EZD

Zadania punktów kancelaryjnych

  • otwieranie przesyłek wpływających – wyjątki
  • rejestracja wpływów (naklejanie identyfikatora) – wyjątki
  • Odwzorowanie cyfrowe (skanowanie) – wyjątki
  • wprowadzanie metadanych
  • tworzenie i prowadzenie składu chronologicznego w podziale na pełne odwzorowanie i niepełne odwzorowanie
  • prowadzenie składu informatycznych nośników danych
  • wypożyczanie i wycofywanie dokumentacji ze składu chronologicznego i składu informatycznych nośników danych
  • przekazywanie do archiwum zakładowego dokumentacji ze składu chronologicznego i składu informatycznych nośników danych
  • wysyłka pisma papierowego i elektronicznego

Zadania kierowników komórek organizacyjnych

  • dekretacja pisma – wyjątki
  • dekretacja zastępcza
  • akceptacja projektów pism (jedno lub wielostopniowa)
  • podpisanie pisma podpisem elektronicznym
  • podpisanie pisma podpisem odręcznym

Zadania prowadzących sprawy

  • zakładanie spraw
  • uzupełnianie metadanych
  • prowadzenie kompletnych akt sprawy
  • prowadzenie metryk spraw
  • sporządzanie projektów pism
  • dokonywanie akceptacji

V. Korespondencja wewnętrzna w EZD

  • udostępnianie pism
  • przekazywanie pism

VI. Postępowanie z dokumentacja w przypadku reorganizacji komórek organizacyjnych w EZD

VII. Archiwizacja akt spraw zakończonych w EZD

  • Organizacja i zadania archiwum zakładowego (składnicy akt)
  • Lokal archiwum zakładowego (składnicy akt)
  • Przejmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego (składnicy akt)
  • Przechowywanie i zabezpieczanie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji
  • Przeprowadzanie skontrum dokumentacji w archiwum zakładowym oraz porządkowanie dokumentacji w archiwum zakładowym
  • Udostępnianie dokumentacji przechowywanej w archiwum zakładowym (składnicy akt)
  • Wycofywanie dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego (składnicy akt)
  • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
  • Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych
  • Sprawozdawczość archiwum zakładowego
Wykład, prezentacja, dyskusja.

Roman STEMPEL – dyplomowany archiwista, absolwent Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Były pracownik pionu archiwalnego Instytutu Pamięci Narodowej. W swojej karierze zawodowej współpracował ponadto m .in. z archiwum Polskiej Akademii Nauk, Zespołem Ognisk Wychowawczych w Warszawie czy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przez ponad 3 lata kierował archiwum zakładowym i kancelarią przetwarzania informacji niejawnych Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z organizowaniem i prowadzeniem archiwum zakładowego oraz postępowaniem z dokumentacją papierową i elektroniczną. Posiada doświadczenie związane z przygotowywaniem normatywów kancelaryjno-archiwalnych (instrukcje, rzeczowy wykaz akt), wprowadzaniem elektronicznego obiegu dokumentacji, jak również w archiwizacji dokumentacji szkół i placówek oświatowych, dokumentacji projektów unijnych oraz dokumentacji niejawnej.

Zainteresowanym firmom i instytucjom, proponujemy realizację tego szkolenia w wersji “zamkniętej”.

  • Nasz trener przyjeżdża do Państwa – nie ma więc potrzeby ponoszenia kosztów związanych z wyjazdem pracowników na szkolenie.
  • Więcej informacji: prosimy o kontakt 32 2816231 lub szkolenia@synteza.pl

Usługi szkoleniowe stosownie do aktualnie obowiązujących przepisów, objęte podstawową [23%] stawką podatku VAT, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług  (Dz.U. nr 54 z 2004 roku, poz. 535 z późniejszymi zmianami).
Jeśli
Zamawiający złoży pisemne oświadczenie, że przedmiot umowy ma charakter usługi kształcenia zawodowego /przekwalifikowania zawodowego i jest finansowany ze środków publicznych:

  • w całości zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami)

lub

  • w co najmniej 70% zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392),

wówczas usługa podlega zwolnieniu z VAT [netto=brutto]

Wzór oświadczenia do pobrania ==>> w formacie PDF

Share