Zarządzanie stresem w pracy

Kod: ZSP-07

Cel szkolenia:

  • Głównym celem szkolenia jest przyswojenie przez Uczestników technik pozwalających na wzrost efektywności własnej w sytuacjach powodujących dotychczas reakcję stresową.
  • Warsztat dostarcza zarówno niezbędnej porcji wiedzy fachowej o stresie, jak i pozwala na przećwiczenie kluczowych metod wspomagających radzenie sobie z nim i budujących odporność oraz samokontrolę emocjonalną.
  • Istotnym elementem zajęć jest intensywny trening zróżnicowanych sposobów relaksacji (długofalowej i natychmiastowej).

Odbiorcy zajęć:

  • Osoby stykające się w swej pracy (lub pracy swoich podwładnych) z czynnikami mogącymi powodować stres
  • Pracownicy zainteresowani minimalizowaniem wpływu stresu na efektywność osobistą

 

  1. Rozpoczęcie warsztatów
  • Przedstawienie się trenera i Uczestników
  • Ustalenie zasad współpracy na zajęciach i celów szkoleniowych
  • Ćwiczenia integrujące i budujące dobrą współpracę na zajęciach
  1. Czym jest stres, czyli: poznaj aby zrozumieć…. i pokonać
  • Stres: różne oblicza, ale te same efekty– zdefiniowanie pojęcia stresu
  • Fizjologia stresu – różnice w rodzajach stresu
  • Źródła stresu i główne rodzaje stresorów
  • Indywidualne reakcje na stres – określenie i rozpoznanie symptomów fizycznych i psychicznych
  • Krzywa stresu Yerkesa – Dodsona – zrozumienie przebiegu reakcji stresowej
  • Wskazanie indywidualnego podejścia do stresu (typ A i typ B)
  1. Konsekwencje sytuacji stresowej w pracy
  • Stres czy przeciążenie zawodowe?
  • Czym jest wypalenie zawodowe? Różnicowanie ze znużeniem i pracoholizmem
  • Co sprzyja wypaleniu (wymiar indywidualny, grupowy, organizacyjny)
  • Kiedy zapala się czerwone światełko – fazy procesu wypalenia
  • Wpływ stresu na relacje zawodowe i osobiste
  • Bezpośrednie przełożenie efektów sytuacji stresowej na pracę – efekt „błędnego koła”
  1. Stres a emocje – ile jeszcze zdołasz wytrzymać?
  • Czym są emocje – prawdy, półprawdy i mity
  • Emocje pojawiające się w pracy – umiejętność ich etykietowania
  • Model zdolnościowy emocji (Mayer, Salovey, Caruso) i jego zastosowanie w praktyce zawodowej
  • Osiem strategii poprawiających samokontrolę emocjonalną (opracowanie mini planu działania i wybór odpowiednich strategii)
  1. Intensywny trening natychmiastowych technik radzenia sobie ze stresem i kontrolowania emocji
  • Indywidualizacja technik odreagowania, czyli co naprawdę nas relaksuje
  • Krótkie i skuteczne techniki odwracania uwagi od stresora
  • Dawanie sobie powodów do zadowolenia (indywidualizacja działania)
  • Konstruktywna rozmowa ze sobą i pozytywna autosugestia
  • Asymilacja, percepcja, rozumienie emocji – audyt emocjonalny i kontrolowanie emocji
  • Spontaniczna relaksacja – krótkie i skuteczne techniki
  • Relaks progresywny – działamy na poziomie mięśni i nerwów
  • Trening autogenny – skoncentrowana relaksacja: działam psychicznie, odczuwam wegetatywnie
  1. Profilaktyczne zachowania antystresowe w życiu prywatnym i zawodowym
  • Różnice pomiędzy działaniami redukującymi, a zapobiegającymi narastaniu stresu
  • Skutki oddziaływania długofalowego na poziomie psychologicznym
  • Zmiana sposobu myślenia, nastawienia i zachowania jako podstawa długofalowych działań antystresowych
  • Czteroetapowa zmiana kategorycznych oczekiwań (Rozpoznanie – Kontrola realiów – Zmiana myślenia – Zmiana zachowania)
  • Model Ellisa – współdziałanie kontroli myśli i emocji
  • Utrzymanie work life balance i nowy model zarządzania energią w życiu prywatnym i zawodowym
  1. Techniki wzmacniające pewność siebie w trudnych sytuacjach
  • Modelowe reakcje w sytuacjach międzyludzkich (agresja, manipulacja, uległość asertywność)
  • Czym jest asertywność, a czym nie jest?
  • Rozpoznawanie modelowych reakcji i przeciwdziałanie im
  • Przeformułowania sposobów zachowania różnych od asertywnych
  • Pozytywna semantyka – „autoasertywność” i praca z samym sobą
  1. Znaczenie umiejętności radzenia sobie ze stresem dla jakości i komfortu pracy
  • Określenie kluczowych momentów w pracy wpływających na poziom stresu
  • Korelacja przebiegu reakcji stresowej z dynamiką działań zawodowych
  • Diagnostyka „punktów zwrotnych” i czynników wpływających na wzrost stresu
  • Wypracowanie i zaprojektowanie możliwych sposobów reakcji z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności poznanych i przećwiczonych na warsztatach
  1. Podsumowanie i zakończenie zajęć
  • Runda podsumowująca warsztaty i wyciągnięcie indywidualnych wniosków
  • Wypełnienie ankiet ewaluacyjnych
  • Rozdanie imiennych certyfikatów
  • Konsultacje i profilowane porady trenera

Zajęcia prowadzone są w sposób aktywizujący Uczestników w oparciu o ich doświadczenia i naturalne środowisko pracy. Trener prowadzi szkolenie w sposób przemyślany i zaplanowany, w formie warsztatów, dyskusji moderowanej, prowokując pytaniami oraz przedstawiając praktyczne i naukowe podejście do treści szkoleniowych. W trakcie warsztatów odwołuje się do wiedzy i umiejętności już posiadanych przez Uczestników, co zwiększa skuteczność szkolenia. 80% szkolenia będą wypełniały warsztaty, a więc ćwiczenia praktyczne, zaś pozostałe 20% – mini wykłady, prezentacje, wprowadzające Uczestników w tematykę zagadnień, potrzebnych do podejmowania dalszych działań. Uczestnicy w trakcie pracy indywidualnej oraz grupowej spoglądają na mechanizmy powstawania sytuacji stresowych z różnych punktów widzenia.
Szkolenie koncentruje się na doskonaleniu wybranych umiejętności, nie jest zbiorem pobieżnie potraktowanych zagadnień. Kolejne etapy zajęć pozwalają Uczestnikom stopniowo zagłębiać się w temat i rozwijać praktyczne umiejętności. Szczególny nacisk położony jest na ułożenie planu wdrożenia nabytej wiedzy i umiejętności do codziennej pracy. W trakcie zajęć trener podpowiada skuteczne narzędzia w celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów szkolenia i przygotowania Uczestników do konstruktywnego radzenia sobie ze stresem podczas pracy.

Zajęcia prowadzi doświadczony trener zarządzania, specjalista w zakresie realizacji programów redukowania stresu w środowisku pracy.

Zainteresowanym firmom i instytucjom, oferujemy realizację tego szkolenia w wersji “zamkniętej”.

  • Zajęcia przeprowadzimy w dowolnym miejscu, np. w Państwa siedzibie
  • Rezerwacja terminów: telefonicznie 32 281 62 31 lub 501 756 465
  • Koszt przeprowadzenia zajęć dla grupy wynosi od 1.900 zł [netto] za 1 dzień
  • Nasz trener przyjeżdża do Państwa – nie ma więc potrzeby ponoszenia kosztów związanych z wyjazdem pracowników na szkolenie
  • Więcej informacji: prosimy o kontakt 32 2816231 lub szkolenia@synteza.pl

Usługi szkoleniowe stosownie do aktualnie obowiązujących przepisów, objęte podstawową [23%] stawką podatku VAT, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług  (Dz.U. nr 54 z 2004 roku, poz. 535 z późniejszymi zmianami).
Jeśli
Zamawiający złoży pisemne oświadczenie, że przedmiot umowy ma charakter usługi kształcenia zawodowego /przekwalifikowania zawodowego i jest finansowany ze środków publicznych:

  • w całości zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami)

lub

  • w co najmniej 70% zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392),

wówczas usługa podlega zwolnieniu z VAT [netto=brutto]

Wzór oświadczenia do pobrania ==>> w formacie PDF

Share